17.05.2022r.
18.05.2022r.
Temat: Baśń „O szewczyku”.
Podręcznik s. 232-234 👀
Cele:
1. Poszerzam wiedzę o wybitnych postaciach polskiej kultury – wiem, kim był Oskar Kolberg
2. Rozumiem opisane w tekście wydarzenia
3. Proponuję tytuły dla baśni
4. Nazywam cechy charakteru bohatera i wyrażam opinię na temat jego postępowania
5. Określam utwór Kolberga jako baśń – potrafię wskazać cechy gatunkowe
6. Wyjaśniam pisownię ortogramów
7. Tworzę krótkie opowiadanie inspirowane baśniowymi bohaterami
1. Aktywne wprowadzenie:
a. Zapiszcie w zeszycie hasło „szewc” i dopiszcie do niego jak najwięcej skojarzeń
2. Zapoznanie się z biogramem Oskara Kolberga:
a. Jeżeli jesteście ciekawi biografii Kolberga obejrzyjcie krótki film: https://www.youtube.com/watch?v=H54RK5nYeRk
3. Odczytanie baśni "O szewczyku".
4. Zapoznanie się z objaśnieniami trudnych wyrazów. (Przydatne słowa)
5. 👉Proponowanie tytułów dla baśni Kolberga. (Po przeczytaniu, ćw. 6.)
6. 👉Omówienie treści utworu. (Po przeczytaniu, ćw. 1.–3.):
a. Narysujcie w zeszycie tabelę:
7. 👉Scharakteryzowanie głównego bohatera baśni Kolberga. (Po przeczytaniu, ćw. 4.):
a. Zapiszcie w zeszycie zdania i uzupełnijcie je:
Szewczyk nie mógł przejść obojętnie obok potrzebujących pomocy zwierząt, zatem był ...... i ....... .
Bohater nie przestraszył się gróźb czarownicy, więc wykazał się ........... .
Szewczyk zakochał się w księżniczce od pierwszego wejrzenia, co świadczy o tym, że był ............. .
Możecie wykorzystać następujące wyrazy:
wrażliwy i pomocny;
pomocny i egoistyczny;
naiwny i głupi
odznacza się tchórzostwem, odwagą lub rozsądkiem
realista; romantyk
8. 👉Sformułowanie przesłania. (Po przeczytaniu, ćw. 5.)
9. 👉Wskazanie cech gatunkowych baśni w utworze O szewczyku . (Po przeczytaniu, ćw. 8.):
a. Przyjrzyjcie się zdaniom:
• Szewczyk idzie daleko w świat.
• Szewczyk spotyka czarownicę.
• Starsza kaczka odzywa się ludzkim głosem.
• Jedną z bohaterek baśni jest czarownica.
• Złe moce zostają przepędzone
• Szewczyk osiąga swój cel i żeni się z księżniczką.
• Utwór uczy nas, że warto pomagać innym.
b. Do każdego zdania dopasujcie cechę baśni
szczęśliwe zakończenie,
bliżej nieokreślone miejsce wydarzeń,
fantastyczne wydarzenie,
zastosowanie ożywienia w prezentacji zwierzęcych bohaterów utworu,
pouczenie,
zło zostaje ukarane,
fantastyczna postać.
10. 👉Wskazanie motywów wędrownych typowych dla baśni. (Po przeczytaniu, ćw. 7., Praca twórcza, ćw. 11.)
11. 👉Uzasadnianie pisowni ortogramów poprzez wskazanie wyrazów pokrewnych. (Po przeczytaniu, ćw. 10.)
12. 👉Ułożenie historyjki z udziałem ulubionego bohatera baśni. (Po przeczytaniu, ćw. 9.):
13. Aktywne zakończenie:
a. Ćwiczymy tworzenie planu wydarzeń i sprawdzamy, ile zapamiętaliśmy:
https://wordwall.net/pl/resource/13056938/plan-wydarze%C5%84-szewczyk-dratewka
💬 to już wszystko na dzisiaj :) do zobaczenia na następnej lekcji
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz